Archief

Archief

Wat

Het gemeentelijk archief is in de eerste plaats een gebruiksobject voor de gemeentelijke administratie.  Daar vinden de medewerkers alles terug wat in de voorbije jaren en eeuwen door hun voorgangers aan documenten is nagelaten.

Voor genealogen en historici stellen we deze documenten ook open.  Zij kunnen er immers de geschiedenis van de gemeente, de samenstelling van hun familie of de levensomstandigheden van vroegere eeuwen in terug vinden. 

De gegevens van de akten van de burgerlijke stand van 1794 tot nu van de vroegere gemeenten Bocholt, Kaulille en Reppel zijn eveneens te raadplegen. Stukken jonger dan 120 jaar worden niet ter inzage gegeven om de privacy van personen te beschermen.

Het bekomen van informatie uit de bevolkingsregisters voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden?

Hier gelden twee regimes, afhankelijk of de registers meer of minder dan 120 jaar geleden werden afgesloten.

1. Bevolkingsregisters die minder dan 120 jaar geleden zijn afgesloten:

Deze registers zijn niet raadpleegbaar. Wel kunnen er uittreksels uit de registers of getuigschriften (bewijs van afstamming of van woonst)  worden aangevraagd voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden. Het KB voorziet een duidelijke rangorde van de personen die hiervoor hun toestemming dienen te verlenen:

    • In de eerste plaats is het de betrokkene zelf, indien deze nog in leven is en gezond van geest; voor een minderjarige dient deze toestemming te worden gegeven door zijn ouders of zijn voogd.
    • Indien de betrokken persoon is overleden of niet meer gezond van geest is (bijvoorbeeld bij dementie), dient de toestemming te worden gegeven door diens langstlevende echtgenoot of wettelijk samenwonende partner.
    • Indien ook deze laatste niet meer in staat zou zijn om zijn/haar wil te uiten, dient deze toestemming te worden gegeven door ten minste één van de kinderen.
    • Bij gebrek aan afstammelingen in de eerste graad die hun toestemming kunnen verlenen, kan de toestemming gegeven worden door het College van Burgemeester en Schepenen.
    • Voor de raadpleging van bevolkingsregisters die minder dan 120 jaar geleden afgesloten zijn, dient de aanvrager een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente met de verklaring dat de gegevens enkel gebruikt zullen worden voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden, met vermelding van de eventuele publicaties waarvoor deze gegevens zullen worden aangewend.
    • Het College kan bovendien aan de aanvrager alle bijkomende inlichtingen vragen die vereist zijn om de gegrondheid van de aanvraag te beoordelen.
    • Voor elke raadpleging van bevolkingsregisters die minder dan 120 jaar geleden afgesloten zijn en die zich bij het Rijksarchief bevinden, wordt de schriftelijke toelating van het College aan het personeel van de leeszaal voorgelegd.

2. Bevolkingsregisters die meer dan 120 jaar geleden werden afgesloten

Deze registers kunnen vrij worden geraadpleegd indien dit gebeurt in het kader van genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden, dit ongeacht of het papieren registers betreft dan wel registers die op een andere informatiedrager zijn overgezet.  

Je kan je bezoek aan het archief online voorbereiden. De website van het rijksarchief geeft je digitale beelden van de akten van de bevolkingsregisters en de parochieregisters (arch.arch.be – search.arch.be).

Bij het raadplegen van de gegevens wordt rekening gehouden met de wet op de privacy, de archiefwet en het decreet openbaarheid van bestuur. Er worden geen stukken uitgeleend!

Het maken van fotokopies is (tegen betaling) mogelijk.

Hoe aanvragen

Wil je het archief raadplegen? Maak dan eerst een afspraak:

  • Registers van de burgerlijke stand en bevolkingsregisters: maak je afspraak via de dienst Burgerzaken
  • Gemeentelijk archief: maak je afspraak via de dienst Info & Onthaal