Nieuwsbericht

Hoe veilig ben je online? Oplichters op de loer

28 april 2021

Al enkele jaren op rij stijgen de cijfers van internetoplichting en -fraude. Tijdens de coronacrisis kreeg dit fenomeen nog een extra boost omdat we met z’n allen meer dan ooit online aanwezig zijn om te werken, winkelen, skypen, chatten,… . Oplichters zien hierin een uitgelezen kans om hun slag te slaan. Oudere mensen zijn vaak extra kwetsbaar omdat ze minder vertrouwd zijn met de applicaties en de risico’s ervan.
De oplichters zijn heel inventief en trachten met een gesprek, een goed uitziende mail of bericht het vertrouwen te winnen van hun slachtoffers en hen zo grote sommen geld afhandig te maken.

‘Phishing’: veel voorkomende voorbeelden

  • Je krijgt een bericht of mail dat er een pakketje voor je klaar ligt bij de post. Dit kan afgehaald worden nadat eerst een klein bedrag voor verzendkosten betaald wordt.
  • Je krijgt een bericht of mail van een deurwaarder of het FOD, met de mededeling dat er een achterstallige betaling open staat. Bij niet-tijdige betaling wordt de inboedel opgeladen.
  • Je ontvangt een mail of je wordt opgebeld door een incassobureau om een achterstallige betaling te doen.
  • Je krijgt een telefoontje van een zogenaamde Microsoft/Apple-medewerker met de mededeling dat je computer gevaar loopt. Na betaling kunnen de ‘medewerkers’ van de computer terug virusvrij maken.
  • Je koopt iets via een tweedehandssite en om de verkoper zekerheid te geven over je rekeningnummer word je gevraagd eerst een klein bedrag (bijvoorbeeld 50 cent) over te schrijven.
  • Je krijgt van je bankinstelling een bericht dat de bankkaart verlopen of geblokkeerd is. Je wordt gevraagd je pincode in te geven om alzo een nieuwe kaart aan te vragen.
  • Je krijgt van je bankinstelling een telefonische oproep met de mededeling dat criminelen een belangrijke som geld van je rekening aan het overschrijven zijn. Je kan dit voorkomen door je geld voorlopig te parkeren op een nieuwe, veilige rekening. Je wordt gevraagd je pincode door te geven om deze transactie dringend te kunnen uitvoeren.

Bij deze methodes leiden de criminelen je vaak af naar een ‘link’ waarbij ze op je computer of smartphone de betaling kunnen meevolgen. De fraudeurs zijn dan in bezit van je bankkaartgegevens en pincode zodat ze zelf geld van je rekening kunnen halen. Ga dus nooit in op dergelijke berichten of betalingsaanvragen.

‘Whaling’: een andere veel voorkomende list

Het slachtoffer ontvangt een bericht (sms, WhatsApp, Messenger,…) van de zoon, dochter, kleinkind, vriend,… met de mededeling dat zijn of haar gsm stuk is en dat dit het nieuwe gsm-nummer is. Hij of zij zit in de problemen en vraagt om dringend geld over te schrijven op een bepaald rekeningnummer. Hij of zij zal later alles uitleggen.
Ga nooit in op dit soort berichten. Het is onwaarschijnlijk hoe dikwijls deze list lukt en slachtoffers grote bedragen in vertrouwen overschrijven. Bij twijfel neem je op een andere manier contact op met je familielid of vriend om de echtheid te controleren.

Oplichters zijn inventief en spelen in op de actualiteit. Ze vinden telkens weer nieuwe manieren om mensen om de tuin te leiden. Wees behoedzaam en denk steeds goed na over het vrijgeven van privégegevens.

Op de website www.safeonweb.be vind je onder de rubriek “nuttige tips“ heel wat info om internetfraude te voorkomen.
Ben je toch opgelicht, neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank en doe zeker aangifte bij de lokale politie.

Houd het veilig!
Politie CARMA