Elektronische vreemdelingenkaart (verblijfskaart) + 12 jaar

Elektronische vreemdelingenkaart (verblijfskaart) + 12 jaar

Wat

Er zijn verschillende soorten verblijfskaarten:

Welke verblijfskaart je krijgt en hoe lang deze geldig is, is afhankelijk van je verblijfsprocedure.

Deze kaart bevestigt enkel dat je verblijf in België in orde is met de wetgeving betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van de vreemdeling. Daarom moet je ook steeds in het bezit zijn van je identiteitskaart of paspoort van je land van oorsprong.

Voor wie

Je bent een niet-Belg met verblijfsrecht in België.

Hoe aanvragen

Kom persoonlijk langs bij de dienst Burgerzaken om je kaart aan te vragen. De procedure is verschillend naargelang je nationaliteit en doel van je verblijf. Een medewerker legt uit welke documenten je nodig hebt voor jouw specifieke situatie.

Opgelet! Maak een afspraak.

Meebrengen

  • je huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto’s
  • bij de activering van de kaart: de brief met je pincode en pukcode

Kostprijs

  • € 19,10 of € 19,60 afhankelijk van het type kaart

Betaal bij voorkeur met bankcontact.

Afhalen

  • Maak een afspraak en kom persoonlijk langs bij de dienst Burgerzaken om je kaart af te halen. Neem je huidige verblijfskaart (of het attest van verlies of diefstal van deze kaart) én je officiële brief met je persoonlijke pin- en pukcode mee.

Diefstal of verlies

Meld de diefstal of het verlies van je kaart aan de politie. Zij geven je een attest, waarmee je een nieuwe kaart bij de dienst Bevolking aanvraagt.