Nieuwsbericht

Mobiliteit en verkeer in het centrum van Kaulille

7 december 2022

PROEFOPSTELLINGEN VERDWIJNEN

De afgelopen jaren kreeg het gemeentebestuur tal van meldingen over sluipverkeer en gevaarlijke situaties in en rond het Nevenplein in Kaulille. Na een bewonersvergadering eind maart 2022, werd beslist om een werkgroep op te richten met een vertegenwoordiging van buurtbewoners en het gemeentebestuur. Op voorstel van deze werkgroep plaatste de gemeente een aantal proefopstellingen om de mobiliteit en de leefbaarheid in de buurt te verbeteren. Zoals beloofd, werden deze proefopstellingen terug geëvalueerd met de buurtbewoners op de bewonersvergadering van 23 november jongstleden.

Daar gaven de aanwezige buurtbewoners te kennen dat de proefopstellingen niet het gewenste resultaat hadden. Met ingang van maandag 12 december 2022 zullen de ingrepen daarom ongedaan gemaakt worden. Enkel de snelheidsbeperking van 30 km per uur, het éénrichtingsverkeer in de Koedriesstraat en de fietszone rond het Nevenplein, de Saffraenbergstraat en de Koesdriesstraat, blijven behouden.

De afsluiting van de Bierkensweg en de toegang tot de wijk Bierkensveld wordt verwijderd. De betonblokken en de paaltjes verdwijnen. Het éénrichtingsverkeer rond het Nevenplein en in de Saffraenbergstraat worden opgeheven.

Zodra de ovonde aangelegd is, zal de verkeerssituatie in het centrum herbekeken worden.

Deze nieuwe verkeersafwikkeling kan verwarrend zijn voor de schoolgaande kinderen. Daarom raden we aan om uw kinderen de eerstvolgende dagen te begeleiden om hun zo vertrouwd te maken met de aangepaste verkeersregels.

Zone 30

In het gebied tussen Ringlaan, Schutteberglaan en Kaulillerdorp blijft de snelheidsbeperking tot 30 km/u behouden. Dit gebied blijft dus één grote Zone 30.

Fietssuggestiestroken Ringlaan, Bormanstraat en Sportlaan

Er was wat verwarring rond de nieuwe belijning in de Ringlaan, Bormanstraat en in de Sportlaan. En inderdaad, ook ons gemeentebestuur werd in snelheid gepakt door de nieuwe verkeersregels rond de middenrijbaan.

De nieuwe belijning in de Ringlaan, Bormanstraat en Sportlaan duiden een fietssuggestiestrook aan. Het zijn twee stroken waarop de fietser zo veel mogelijk rechts hoort te fietsen. Een fietssuggestiestrook duidt enkel de positie van de fietser aan op de rijbaan. Op deze manier worden automobilisten attent gemaakt op de mogelijke aanwezigheid van fietsers. Een fietssuggestiestrook wordt afgebakend met een witte onderbroken lijn (———). Ze suggereren enkel dat je daar moet rijden. Je mag er gerust met twee naast elkaar rijden en je mag er ook op parkeren.

Het gaat hier dus niet om een middenrijbaan, die sinds 1 oktober 2022 nieuw is in de verkeerscode.
De belijning van een middenrijbaan bestaat uit telkens twee paar korte trekken, onderbroken door een langere open ruimte (– — — –). Aan de buitenkant van de middenrijbaan ligt de ‘zijdelingse strook’. Deze zijdelingse strook maakt geen deel uit van de rijbaan en is geen fietspad, maar wordt wel gebruikt door de fietsers. Auto’s rijden in het midden. Op de zijdelingse strook mag je niet parkeren, maar je mag de strook wel overrijden bij kruisend verkeer.